12 December 2011

Ubat ohh Ubat...~

assalamualaikum uols~

yesss!!! bukan broadband YES tp yesss mmg dah lama sgt x update blog. dan yesss mmg xde sape nak menunggu hapdet kat blog aku neh. ok fine! majuk ah camni!

aku x sibuk tp aku menyibuk je. mmg sibuk ok! sejak2 bergelar student ni, x pnah la aku sesibuk nih. siyes weh! hahaha.  even aku sendiri pon tatau nape aku sibuk.

ohhh ohhh aritu ade la kan time cuti... aku demam panas tau. naik smpi 39 darjah selsius gitu! menggigil wey badan ni. punye la sejuk ku rasakan tp sbnrnye bdn tgh demam melampau. x abis smpi kt situ je. migraine pon dtg menyerang2 bagaikan badai di angin lalu. tp migraine ni x lalu je ye. dia stay skit punye lama. pergh!!! sakit yg amat gitu. maka pergilah aku dibawa ke satu tmpt utk mendapatkan rawatan.

oleh sbb sakit sgt n dorg tgk aku mcm kurang air je, maka dgn kurang asamnye dorg pun cucuk la tgn aku kasi masuk jarum supaya senang nak masuk ubat dan air. cik kak dan cik abang, sy blaja kat spital pon cucuk jarum ni la. dah keje mencucuk org je, akhirnya kena diri sendiri balik. tp sakit kena cucuk tu sekejap je. eleh... ingat aku x tahan sakit ke? (walaupun pastu tgn tu rase pelik n x selesa sgt. mmg pasrah)

pastu time dia nk bg ubat tu, dia masukkan la ubat muntah+tahan sakit melalui jarum tu. so ubat tu pun masuk la ke dalam salur darah aku dgn bahagianya. time dia masukkan ubat tu, aku tgk dlm syringe (picagari - nama skema) tu ubatnye kaler cloudy puteh2 gitu. tu yg aku tanya, ubat ape? bila dia jwb tu ubat tahan sakit+tahan muntah, aku just pk 1 benda je. bleh ke ubat tu dicampurkan???? OMG!!!! jeng jeng jeng!

lpas bagi ubat dan abiskan 500ml air (1 pint normal saline), maka aku pun feel better. tp sbb rasa mcm mamai2 gitu, dokter tu tambah lg ubat tahan sakit. pon masuk ikut salur darah gak. pastu bleh balik. starting from that moment, aku mula rasa x betol, gelisah, x senang duduk. ala... macam kucing ilang anak la katakan. siyes weh. x tipu. aku dok komplen mende ni kat kengkawan. pastu aku rasa x kompiden je time drive kete. time blaja lak rasa bengap semacam. macam xleh baca ayat2 yg tertulis kat memane dgn betul lah! siyes aku xde idea nape sume ni berlaku. for almost a month aku berhadapan dgn kebengapan yg melampau itu.

adik aku lg bijak. "btul ke ubat tu buat u rasa bengap? ke u ni bengap sejak azali?" hehehe.. mmg x beli insuran kot mulut dia tu. tp aku pun doubt gak. btul ke aku x bengap sblom ni? haha.. nmpknye aku terpedaya dgn kata2 dia yg amat menjatuhkan waterface aku. ceitt! tp ayat yg membuatkan aku berfikir kali kedua ialah : "ade pape benda positif x yg u rasa sejak u dpt ubat tu? mcm supernatural ke? extra power ke? sixth sense ke?" hwahwahwa. mmg aku pikir gak la kan. malangnye TAKDE! bengap je yg ade sey~

aku luah kat encek tunang betapa aku rasa pelik dgn perubahan ni. aku luah kat klasmet, tetibe klasmet aku yg bijak pandai ni kata,"ubat tahan sakit tu mane boleh bagi melalui salur darah. ubat tu kan bagi melalui muscle je". aku mmg tergamam ah time tu. sbb tgn tmpt masuk jarum tu pun sakit2 ever since. pastu aku notis ade urat yg macam dah keras kat tgn aku. sob3. bile sentuh je sakit. ape la nasib~

"lagipun ubat tahan sakit dan ubat tahan muntah tu x boleh campur. awak pun nampak kan ubat tu dah cloudy," kata si kawan, meluluhkan hatiku dgn linangan air mata. ohhh tidak!!! sampai bila aku akan bengap ni??? i need my previous not-so-clever brain to finish my degree!!!! hahahaha

tp syukur alhamdulillah. now im back with my old brain. bukan old yg x berguna tau. tp old yg telah byk berjasa. glad that im back to normal. seriusly sgt trauma dgn kejadian tu. x dapek den bayangkan idop bongap momanjang. haha. heppy tau!

MORAL OF THE STORY:
- sile amik tau ubat ape yg sesiapa bagi pada anda.
- sile amik tau kaedah sbnr ubat tu diberi : inject ke, makan ke, tgk je ke...
- sile amik tau yg ubat2 inject ni majoriti xleh mix. klu mixture tu dah berubah warna dr jernih ke pelik2, sile refuse ye.
- sile bersyukur dgn otak yg ade skrg meskipun anda bengap sejak azali melainkan ubat tu membantu menghilangkan kebengapan anda.

Sekian, terime kaseh.

No comments: