01 December 2012

My Skincare 4 - Chahaya Whitening Review

Assalamualaikum!

Okay kita sambung lagi review produk2 muka yang aku penah guna ye. Kali ni aku nak share pasal satu produk yang dijual oleh sorang kakak blogger yang famous ni.
Kak Lynna la, sape lagi kan? Nama produk ni Chahaya Whitening.
Akak ni kata produk ni dihasilkan dan dipakai oleh kakak ipar beliau dan hasilnye? Wahhh! Menakjubkan sehingga beliau terpanggil utk berkongsi produk ni dgn orang lain.


Ni sume gambar produknye. Ada 3 item utk satu set ni. Harga dalam RM80 lebih gitu. Depends on seller la. Aku pun tak ingat exactly bape ringgit benda ni. Set ni ada sabun cuci muka yang kaler pink tu, toner yang botol putih and krim yang bekas kecil tutup putih tu ye.

Aku kalau pakai pape produk ni, mula2 tu akan jadi sgt tekun dan disiplin tau semata2 utk nampak hasil dan utk buktikan samada produk tu berkesan ke tak. Sama la time aku try produk ni. Sebab dia kata kulit akak ipar dia sume cun melecun kan. Tak caya cuba tengok pic kat bawah ni ye.


Tengokla kulit diorang!!! Cerah berseri, disukai ramai! *macam iklan susu pekat manis plak* So aku pun test try la produk ni.Tapi... err... dah berbulan pakai masih tak nampak kesannye. Adik kata kulit muka aku makin kusam. Like seriously??? Ahh kecewa la camni. Sampai la ke satu tahap ni, aku berenti pakai produk ni. Memang takde kesan langsung! Maybe takde kesan pada kulit aku je kot. So aku pun tatau la nak cakap ape. Sedih. Huhu.

Oh ye, korang pernah dengar atau terbaca tak pasal hidrokuinon?

Hidrokuinon ni sejenis bahan kimia penghakis yang mempunyai struktur kimia C6 H6 O2 yang digunakan dalam kosmetik untuk menghakis melanin (pelindung semulajadi pada kulit) dan pengunaan yang berterusan akan menyebabkan hiper pigmentasi dan juga boleh menyebabkan kanser kulit. Melanin ni sebenarnya bagus sebab dia protect kulit kita dari sinaran UV matahari tau. Tapi yang tak bestnye melanin ni menggelapkan kulit. So korang paham kan apa yang hidrokuinon ni buat pada kulit korang semata2 utk jadi putih?

Ada beberapa cara/teknik utk kesan kewujudan hidrokuinon dalam produk kecantikan cthnye:

1. Tuangkan sedikit toner ke kapas muka...biarkan terdedah dengan cahaya matahari....atau biarkan seketika...toner akan bertukar warna kepada cokelat..kehitam-hitaman.. sah ada hidrokuinon.

2. periksa penutup toner atau krim malam ( kebanyakan produk ada hidrokuinon pada toner dan krim malam)..jika terdapat kerak cokelat @ hitam..maka wujudlah hidrokuinon..

3. Pengelupasan..... tiada hidrokuinon maka tiada pengelupasan... ada produk yang menyatakan mengunakan AHA/BHA dalam produk bagi membuang sel kulit mati.... perlu di selidik kandungan AHA/BHA yang digunakan.... kebanyakan produk mengunakan hidrokuinon sebagai agen pengelupasan..

Oleh sebab aku risau psl hidrokuinon ni, so aku pun buat la eksperimen sendiri. Aku tuang la toner produk ni kat satu putik kapas yang guna utk korek telinga tu. Aku biarkan je putik kapas tu kat atas meja solek. Oleh sebab aku memang rajin tgk muka kat cermin, so aku selalu tgk putik kapas tu. Few days later, putik kapas tu jadi warna coklat. Ohh my~~ Since that aku stop pakai produk ni. Lagipun klau korang stop pakai produk yang ada hidrokuinon ni, kulit mesti akan jadi kusam balik dengan cepat tau. Selain dari tak memberi kesan, aku stop sebab hasil eksperimen aku tu la. So lepas tu setiap kali aku nak pakai pape produk, ni antara eksperimen yang aku buat. Well... sape nak cari masalah? Kanser tu for free klau pakai produk yang ada hidrokuinon!!!

Ekceli aku notice kaler2 coklat ni time pakai De' Wajah Kosmetik gak. Kat tutup krim malam tu ade kaler coklat2. Hmm.. maybe sebab tu krim malam dia boleh kupaskan kulit. Agak2 klau sapu kat epal, boleh kupas kulit epal gak tak? Senang sikit nak makan. Hehe..

No comments: