19 August 2010

tragedi PERSONA plak~

salam semua..

ni ramadhan yg ke brape pon aku dh xleh recall.

yg aku tau, for d past 2 days, famili aku dihujani air mata n kesedihan akibat dugaan Allah yg dtg secara tiba2.

fyi, aku ade la sorg akk ni yg lg kecik dr aku. berat dlm 40 kg kot. lebey kurg mcm korg angkat 4 kampit beras 10 kg la. halus je orgnye tp sgt lasak n degil. dia no dok kt karak, keje kt ctu. sejarah dia since dok karak ni dh byk la. bkn sejarah asal usul ke ape, tp sejarah tragedi. mcm cendawan tumbuh lepas ujan la tragedi dia ni.

kt karak je dia pnah eksiden dgn viva, tp dia slmt. kt karak gak dia pnah hmpir di langgar kt selekoh, dia slmt. kt kl aritu viva kena pecah n brg dia ilang, dia slmt. pastu umah dia kt krk kena pecah, brg berharga ilang tp dia slmt. dan yg latest ni, dia dirempuh dr blkg time tgh amik brg kt bonet persona, dia slmt tp....

tu la yg menyayat hati sbnrnye. kes ni berlaku selasa, 17/8 br ni. time aku tgh ade klas, dpt kol dr kwn dia kata dia eksiden. agak panas tinge sbb br aritu viva yg dia eksidenkn discaj dr bengkel. alignment viva pon x wat lg, dh persona lak remuk. tp bila aku dgr kwn dia kata kaki dia patah n keadaan dia agak teruk, divert la anger aku pd tukang langgar dia. dgn cuak2 tu aku try bertenang n bgtau mak. mak shock kejap tp mak lg hebat dlm bertenang2 ni.

secepat kura2, aku pon trus ke sana. xleh nk drive so b aku yg drive. sempat kejar ambulans yg nk angkut my sis dr poli krk ke hosp temerloh. tgk kdaan dia buat aku sayu sgt! aku tgk dia dlm ambulans terbaring dgn dahi yg bengkak n muka yg penuh luka btol2 buat aku gegar. spontannye trus aku korek mata dia. bkn sbb tanak bg dia tgk aku nanges tp sbb aku tgk dia masih pkai lens lg. hehe. korek lens la sbnrnye. so lens dia pun keras la sbb xde bekas nk letak. tu xpe! janji keadaan dia slmt.

dr krk, hausmet dia folo skali g temerloh. smpi kt temerloh, dia masuk red zone. aku kol membe aku yg pnah keje kt ctu, minta access utk masuk red zone. lepas beb! aku pon masuk la, teman sis aku tu. skali tgk dia punya kaki knn yg dh patah, lembik je mcm xde tulang. cominuted fractuse kt tibia fibula dia kot. 5 fractures! x ke haru? dgn thru wound dr keting ke betis tembus lukanya! aduhh.. rase mcm tersiat hati ni. sapekah gerangan org yg melanggar akak aku yg kecik ni??!!!

dr jam 10 punye eksiden, jam 1 kt temerloh, jam 7 br tolak masuk wad utk queue masuk OT lak. sepanjang tu menanti dgn penuh kesabaran. ramai gile kengkawan dia dr kl, semban, melaka turun! aku jd terharu dgn diorg. mmg kwn smpi mati ah!

pstu aku geram2 sbb mula2 kata nk operate kaki jam 8 mlm. tunda ke jam 11 plak. Dr suh ayah sign consent utk izinkn surgery. ayah akur. tp smpi ke pagi, OT xde kosong! mmg hangin dah. letih xyah ckp ar time tu. pastu tggu punye tggu, dgn backup plan nk transfer out dia g hosp lain supaya dpt wat surgery cpt utk slmtkn kaki dia, akhirnya jam 930 dia kena tolak masuk OT. since smpi kt hosp tu, dh tmbh 1500ml drh utk ganti drh yg ilang. huhu. cian dia. tp syukur. time mula2 mak masuk tgk dia tu, dia bleh sebut asma-al husna full! syukur la. takot dia lupa sape mak je. huhu

kerana dia, aku skip klas. tp syukur dia slmt dlm surgery tu sbb Dr tu mcm takut nk wat surgery since drh dia kurg n takut dia x stabil. xpela. tawakal je. sume pun ckp cmtu. skrg ni dh psg besi kt kaki dia. member aku kata nama besi tu ialah external fixator. mksdnye utk fix tulang2 yg dh retak tu, align balik supaya sembuh n cantum balik mcm biasa. drh masih byk kuar dr luka tu so bedsheet mmg nurse balik2 ganti skali dgn dia punye bandage tu. sewam aku!
skrg ni nk bg stabil dlu then nk transfer ke hosp seremban. dkt ckit la utk sume org tgk termasukla sng utk parent aku jg dia. guess enough is enough for karak. huhu. kerana tragedi ni gak, b i yg patut g kuantan on wed pun x dpt g sbb sangkut dgn hal ni. letih tu! mane x nye, dia pon g temerloh, balik lewat. so sgt kesian la kt dia. sorry b. huhu

so pd kengkawan sume, pengajaran kt cni, berhati2 d mna jua anda berada. kemalangan tidak berbau. klu kemalangan tu berbau durian, pasti kita dh tercium baunye ketika ia menghampiri. so bleh la elak kn? huhu. to my lovely sis, nisa, kitorg sume sygkn u n akan jaga u smpi u sembuh. puasa tahun ni byk la u kena ganti. hehe. raya pun dok umah je la nmpknya. tp xpe. kitorg akn sumbat u mcm2 utk speedy recovery ye! love u!

No comments: