26 July 2012

Ramadhan 1433H menjelma... syukur...

Assalamualaikum...

Wahh... Selamat berpuasa semua~~
Excitednya dapat bersua dgn Ramadhan kali ni. Rasa macam dapat durian runtuh bile bertemu Ramadhan. Hai Ramadhan, saya rindu kamu. Kamu rindu saya tak? Ecehh... x perlu kot buat Ramadhan ni macam kekasih gelap. Tapi yang pasti kehadiran Ramadhan ni memang menceriakn hati yang kian lama kian sepi dengan pahala yang melimpah ruah... Syukur tak terhingga...

Tapi aku cuma sempat puasa sehari dan terawih 2 kali sebelum hujan lebat turun mencurah2. Paham2 je la maksudnye ye. Hehe. Tapi apa2 pun hati ni rasa tenang sangat bila tengok masjid2 penuh! Sampai melimpah ruah makmum yang ingin menunaikan solat terawih dgn imam. Alhamdulillah. Seronok tengok muslimin dan muslimat yang hatinya lekat ke masjid. Sejuk perut ibu mengandungkan anda tau. Walaupun aku tau pemandangan ni cuma dapat dilihat ketika Ramadhan menjelma, tapi aku masih berharap agar di bulan2 yang lain, makmum akan melimpah seperti sekarang. Amin.

Aku yang tengah hujan lebat ni rinduuuuu sangat nak solat terawih. Sangat rindu! Hati ni rasa nak melekat je di masjid tu. Baca Quran di setiap selang masa. Kumpul pahala sebanyak yang boleh. Sama macam kita kumpul points untuk kad kredit la. Cuma kad kredit tu untuk dunia, tak kekal. Pahala ni yang kekal. Korang semua tau kan yang majoriti penduduk neraka tu terdiri dari golongan wanita? Tak sedih ke? Tak tersentuh ke hati bila tau fakta tu? Hmmm... hati aku selalu tersentuh tapi nape masih takde perubahan pun? Pernah aku terbaca dari artikel mana tah tentang seorang wanita di zaman Rasulullah s.a.w berkata: "Celakalah kepada manusia yang boleh tidur dengan lena apabila teringatkan neraka." Yupp... memang celaka sebenarnya! Sebab ape? Sebab dah tau neraka tu menakutkan dan azabnye memeritkan tapi masih bleh berdengkur lagi. Kenapa boleh jadi macam tu ye???

Pernah satu malam ni aku tak dapat tidur. Dah bergolek2 atas katil pun masih mata tak mau lelap. Tapi badan rasa letih dan mata rasa mengantuk. Bantal dah berkepuk2 bawah kepala tapi mata masih buntang. Tiba2 hati ni terdetik, 'indah sangatkah syurga tu??' Sambil tu membayangkan segala kemewahan dunia ni ada di syurga. Di syurga, semuanya awet muda, semuanya lengkap. Hati ni memang terkinja2 nak jadi salah seorang yang masuk syurga tapi kenapa diri ni taknak usaha lebih untuk masuk syurga? Memang betul semua umat Islam tu akan masuk syurga, tapi sebelum tu mereka akan masuk neraka dulu sebagai balasan untuk segala dosa2 yang pernah dilakukan sebelum ni. Laaaaaast skali baru masuk syurga. Sedih tak? Kalau Allah perintahkan untuk aku masuk neraka selama 1 hari, 1 hari tu takkan sama dengan 1 hari di dunia tau. Dah kenapa aku nak biar badan aku disiat2 selama 1 hari sedangkan dalam 1 hari tu org lain bergembira duduk di syurga??? Korang nak??

Tula fakta tentang kita. Kita tau tentang dosa pahala. Kita tau tentang halal haram. Kita tau tentang syurga neraka. Tapi kita masih leka. Sebab... kita terlupa yang neraka tu wujud dan pasti. Ya! Itu yang kita lupa. Oh ya, perasan tak yang cuaca sekarang ni makin panas? Tak tahan kan?? Keluar bawah panas sikit dah menggelupur cari tempat teduh. Yang perempuan makin tebal tenyeh sunblock kat muka, kat tangan, kat kaki. Tu realiti bahangnya matahari. Real kan? Cuba bayangkan yang neraka pun real mcm tu jugak. Korang duduk kelaparan di tebing sungai yang mengalir nanah mendidih didalamnya. Sangat lapar. Tapi yang ada cuma buah berduri. Sangat haus. Tapi yang ada cuma nanah mengalir mcm sungai. Apa pilihan yang korang  ada selain makan buah berduri dan minum nanah tu untuk menghilangkan rasa lapar dan dahaga tu? Sanggup berlapar dan dahaga ke??? Nauzubillah... ngeri sangat sebenarnya.  Bergenang air mata untuk seketika pada malam tu.

Aku pun taktau nak luahkan dengan kata2 betapa takutnya bila membayangkan neraka. Maafla. Aku bukan orang yang baik tapi aku ada rasa untuk berubah kearah kebaikan. Memang selalu terlupa tentang segala yang baik dan hanyut dalam kejahatan duniawi. Tapi... aku selalu mohon pada Allah supaya kuatkan imanku, hindarkan diriku dari perkara maksiat, tutupkan hatiku dari perkara yang tidak baik, ringankan tubuh ku untuk melakukan ibadah kepadaMu, dan macam2 lagi. Doa je ape2. Bahasa melayu, iban, cina, tamil, sume bahasa Allah faham. Yang penting, doa dengan ikhlas dan berusaha untuk berubah ke arah kebaikan.  Aku harap aku dapat jadi insan/anak/isteri/ibu yang baik, solehah dan beriman. Amin.

p/s - ada masanya hati ni meraung untuk menjadi muslimah sejati tapi nafsu ni meronta2 untuk mengikut trend gadis2 sekarang. Tutupkan pintu hati kami ke arah maksiat dan kemungkaran Ya Allah....Amin...

No comments: