26 April 2011

Dinner invitation card!!

wahh! wahh!!
agak mereng disitu ye.
melihatkan kawan2 komen link vco aku kat fb.
tp tu cite lapuk.
dulu2 punye.
seblom exam finish.
skrg exam dah finish.
so xde dah update pape kat fb.
sbb sooooo boring!
byk lg keje lain nk dibuat termasukla update blog yg dah berkerak ni.
hehe.
(pdhal br je update bloh aritu emo2.lupe la tu.ceit!)

okeh2. abaikan.
aritu kn cite psl dinner.
dinner yg ade seribu satu kepayahan, pahit manis sepanjang jd slh sorg organizer.
sgt kagum bila tgk tetamu jemputan datang dan sume cantek2 warna warni.
ikut tema la katakan.
tp sgt terharu dgn kesudian dorg utk hadir sbnrnye.
x lupa gak kesudian dorg utk bayar duit dinner semata2 utk hadir & menjayakan dinner.
x lupa gak pd jemputan yg x dpt hadir tp masih bg sumbangan.
terima kasih ye para doktor2 kat hukm.
anda semua mmg best!

pengalaman menebalkan muka minta duit mmg sgt sweet.
sbb tu pengalaman yg aku je rasa.
bkn korang k.
so jgn ckp mcm2 klu korang x rasa.
rasa sendiri baru tau.
lgpun ni mmg usaha last minit, 5 hari seblom dinner dan sgt mengagumkan hasilnya.
syukur sangat2.
ada la bajet utk beli brg2 yg bajetnye sangkut seblom ni.

btw aritu agak stress pk nk buat kad camne utk dinner tu.
dinner invitation card @ kad jemputan makan malam.
sbb aku pk aku akan ngadap jemputan2 ni so better buat kad yg x plain.
mmg down ah bila buat kad sensorg.
sbb xtau nk minta pendapat sape utk kata SESUAI atau TAK SESUAI ttg isi kad tu.
tp ade gak la few frens yg membantu.
thanx a lot!
sbb aku x suka kot buat keje yg mcm cincai gila then mcm bangga kemaruk sbb dah bejaye buat keje tu.
so not me!
klu btol2 aku xde mood, br org bleh rasa hasil keje aku yg x bersungguh2.
so i put 200% in making this card.
worst part is i did cry & got emo with it!
haha. funny giler!
tp abaikan.
still org lain x lalui ape yg aku lalui.

stage awal iaitu designing the card tu mmg blurr ah.
sbb xtau nk bubuh ape kn.
so byk tgk cth2 kad yg ade kat intenet.
thanx nenek google!
so bila dah dpt design yg dikenankan, copy sini situ skit.
jadikan masterpiece sendiri.
dan cuba jdkan hasilnye more lively & outstanding dgn gunakan brg2 external.
plan asal kononnye nk buat kad tu kaler2 then print out je.
tp endingnye buat siap pkai ribbon lg.
even ribbon yg diidamkan x ditemui tp still! aku puas ati!

klu korang x suka dgn kad aku, xpe.
sbb kad ni yg mampu menaikkan semangat & keyakinan diri aku utk berdepan dgn jemputan2 tau.
bila jemput dorg sambil serahkan kad hasil tgn aku tu, perghh!!!
puas ati wa ckp lu~
try la sndiri baru tau.
tp klu takat nk invite pkai kad cikai2 mcm nak tanak je jemput, klu korang kena jemput guna kad tu pun korang xmo datang.
part paling lucu ialah bila dah bg kad jemputan then jemputan tu x dpt nk dtg.
siap serba salah lg tanya aku..
"erm..sy x dpt datang dinner kamu. kad ni sy kena pulangkan balik ke?"
hehehe..
tidak wahai jemputan.
simpan la kad tu sebagai kenangan.
kenangan dr organizer yg dah letakkan tanggungjawab pd sy utk menghasilkannya.
bkn nk kata kad tu cantik @ sgt cantik @ the bomb gile ah.
tp bg aku, aku puas ati.
aku x malu dtg minta sumbangan even mula2 tu malu la kan.
*standard kot minta duit dr orang mmg la malu.tuntut hutang pon malu2. haha!

ok. abaikan part tu.
yg pasti, terlalu byk details time buat kad tu.
tu psl letih.
ade 2 siri kad.
kad yg pertama dihasilkan sebyk 8 keping je.
kad ni jenis side-flip.
ckp byk pon x guna.
jom tgk!

 tadaaa!!
ok! mmg kad nmpk plain.
td cakap berdentam-dentum mcm la kad tu gojes gile!
rupanya gajus je!
haha.
ni first 6 cards yg berjaya disiapkan pd mulanya sbb target nk jemput dlm 10 org je.
mksdnye 4 kad utk jemput pairs, 2 lg utk single2.
hehe. aci x?

klu tgk kad tu, nmpk shining pattern mcm bulat2.
tu sbb guna kertas wangi yg ade design camtu.
so kad akan nampak lg suhweeet!
even tulisan DINNER INVITATION tu nmpk plain, sbnrnye kertas tulisan tu timbul skit.
x nmpk xpe. sob3. haha

ni rupa kad bhgn dpn dan blkg.
at first nk cari renda hitam baru tindih dgn ribbon pink.
skali x jumpa, aku print je la design kerawang hitam tu then baru tindih dgn ribbon pink.
hasilnye...? korang dah nmpk kn.
pilih ribbon pink pon kena pilih yg shiny skit sbb nk naikkn seri kerawang itam tu.
pastu barula tindan kertas DINNER INVITATION tu atas ribbon pink.


ok close up skit!
klu kena cahaya, nmpkla design warna silver pd kertas tu.
suke sgt tgk! ditambah pulak dgn reben kat atas kiri kad tu. aihh..sumil!
x tdo mlm tau buat 6 kad ni! huhu


 ni rupa dalam kad tu.
kat seblah kiri, ada poket tmpt letak REPLY CARD.
pastu kat seblah kanan lak ade details ttg program & tmpt dinner.
very simple on the inside tp tu pun guna kertas gak tau.
i know... mmg sgt byk keje.
printing & editing utk bg size sume benda tu sesuai bukan mudah.
klu nk kira ink printer tu, rasa mcm nk claim satu cartridge je. haha!
tp x la. x smpi abis 1 cartridge.
dosa tau claim lebih2. duit haram! tak suke aiii..


oh ye!
bila angkat reply card tu akan nmpk gmbr batch aku & nama2 kitorg.
tu psl aku kata kad ni kenangan dr organizer dinner.
sbb ade gmbr dgn nama. ikut susunan gmbr tau! at least la kn...
pastu last minit aku tambah tentatif program, letak skali kat poket tu, blkg reply card.
done!

ku sangka bubur sentiasa panas, rupanya akan sejuk jua.
begitula keadaan yg aku lalui.
dah buat 6 kad + 2 kad lg blom digunting, skali kena tambah jemputan!
huuuuu~
punye byk keje nk buat kad, ingatkan dah setel.
rupanya blom. tp xpe.
edit je design yg ade.
kali ni buat simple skit sbb i cant finish it alone.
6 kad pun dah gasping.
so i need some help from ruhaya.
thanx ruhaya!

so hasilnya...!!


simple kan??
sekeping depan blkg je.
xde flip2 kali ni.
ni kira siri ke-2 la kad jemputan dinner ni.
kat dpn ade program details & kat blkg ade aturcara program.
so xde la org nk tanya2 lg ape aktiviti yg ade.
letih aku nk menjawab.
tp tetap jawab tau!

kasi cahaya skit br nmpk sinar kecantikan tu.
ohh! sgt je memuji kad sendiri.
tp sape lg nk puji kn klu bkn tukang buat.
sape2 nk kutuk, sila kutuk blkg2.

aku tau korang lg terer buat kad kn.
lenkali korang buat, tunjuk tau.
tunjuk ni bkn sbb nk berlagak ke ape.
sbb aritu time aku tgh down, aku tanye nenek google, sape yg ade buat dinner invitation card sendiri.
so aku jumpa satu blog tu.
dia design kad dinner dia.
tp kedai kad kawen yg tlg printkn.
so aku byk tgk layout kad dia.
sgt memberi inspirasi pd aku utk terus cuba hasilkan yg terbaik.
dia pon ade gak down, nanges2 dan sedih2.
sbb diri sendiri tgh mencuba utk bg yg terbaik, so tertambah tekanan pd diri sendiri.
bg org len, "ala..buat simple2 sudah la..."
ceit! ckp senang la sbb bkn bidang kerja ko.
kang huduh, aku gak yg malu nk minta sumbangan tau!
maruah ni!
so thanx to the very inspiring blogger! *applause*

hasil drpd kad ni, berjaya mengumpul sejumlah RM900 ++ gak tau!
Alhamdulillah...
terima kasih sekali lagi kepada sumber2 yg menyebabkan dinner tu berjaya!
sgt bersyukur...

No comments: